Omgaan met kritiek en hooggevoeligheid

Omgaan met kritiek en hooggevoeligheid

Voor hooggevoelige mensen (HSP’ers) is het vaak erg lastig om kritiek te accepteren. Kritiek voelt vaak erg persoonlijk en je weet niet goed hoe je hier nu mee om moet gaan. Van klanten horen we vaak de vraag ‘waarom trek ik me alles toch zo persoonlijk aan?’ Liemburg Voorwaarts in Ontwikkeling verzorgt coaching voor hooggevoelige mensen. Zodat hooggevoeligheid een kracht wordt.

Identificeren met de boodschap

Wanneer kritiek van een ander iemand persoonlijk ‘raakt’ betekent dit dat je je identificeert met de boodschap. Iemand komt bij je eten en zegt: ‘hmm het eten was prima, maar ik heb ook wel eens lekkerder gegeten’. De kritiek kan hard aankomen. Het wordt dus persoonlijk.

Het zenuwstelsel van de HSP’er

Het zenuwstelsel van de HSP’er is gevoelig voor de omgeving. Dat betekent dat je dingen intensiever ervaart dan een niet-HSP’er. Dit maakt dat kritiek zo overweldigend kan voelen. Het kan dus ook zo zijn dat je het als veel heftiger ervaart dan de boodschapper het bedoeld.

De emotie van de ander voelen

Als HSP’er voel je de emotie van de ander. Dat kan in een discussie of gesprek lastig zijn. Wanneer je deze twee dingen niet leert te onderscheiden gaat het namelijk niet alleen over hoe jij de kritiek ervaart, maar ook over dat je de emotie van de ander voelt en reguleert. Dat maakt het extra ingewikkeld.

Normen en waarden

HSP’ers zijn mensen die een diepere betekenis ervaren in het leven. Dit betekent dat ze bepaalde normen en waarden voorstaan. Wanneer iemand iets zegt wat hier tegen in gaat, is dat niet altijd even makkelijk te accepteren. Vaak hebben hooggevoelige mensen ook te maken met een flink portie perfectionisme. Ze zetten zich altijd voor de volle 200 % in. En niemand vindt het leuk om kritiek te krijgen wanneer hij zo zijn best heeft gedaan.

Relatie met rejection sensitivity

Rejection Sensitivity gaat over afwijzingsgevoeligheid. Wanneer jij last hebt van Rejection Sensitivity is jouw focus volledig gericht op de ander. Je worstelt makkelijk met schuldgevoelens, je bent gevoelig voor afwijzing en je vertoont pleasegedrag. Je bent de hele tijd bezig met wat de ander aan het doen is omdat je wilt weten of de ander jou wel goed genoeg vindt en vindt dat jij het goed genoeg doet. Je wil bevestiging van de ander.

Op het moment dat je kritiek krijgt, is dit voor jou dus de bevestiging dat je het niet goed doet. En dat terwijl je al zo je best deed om gezien en begrepen te worden.

Reageren op kritiek

Doorgaans reageren mensen op twee manieren op kritiek namelijk:

  • de één klapt dicht en heeft geen woorden meer
  • de ander gaat in de aanval en klapt er boven op

Gratis e-book: ultieme succestips en oefeningen voor HSP’ers in nood

Ebook: noodplan voor HSP'ers

In dit gratis e-book vind je handige tips voor hooggevoelige mensen.

  • Ontdek het belang van het Inside-out principe. Leer te leven van binnen naar buiten.
  • Waarom een burn-out op de loer ligt wanneer je jouw energiesysteem niet serieus neemt.
  • Ontdek waarom pleasegedrag veel voorkomt bij HSP’ers
  • Rejection Sensitivity: heb je hier last van?
  • Praktische tips en oefeningen die je helpen.

Leren omgaan met de kritiek

Allereerst is het zaak om tot inzicht te komen. Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Waarom voelt de kritiek zo persoonlijk?
  • Hoe serieus neem ik mijzelf?
  • Hoe komt het dat ik in de aanval ga?
  • Hoe komt het dat ik dichtklap?
  • Kan ik voelen in mijn lichaam wat er gebeurt als ik kritiek krijg?

Kritiek zegt alles over de boodschapper

In sommige gevallen zegt kritiek iets over de boodschapper van de kritiek. En niet over de ontvanger. Wanneer je dit onderscheid leert zien kun je anders met kritiek leren omgaan.

Traject coaching HSP’ers

Liemburg Voorwaarts in Ontwikkeling coacht ‘hoogsensitieve’ mensen. Wij bieden coaching met paarden. Vaak blijkt dat HSP’ers een fantastische klik hebben met paarden. Dat ze volledig op hun gemak zijn bij deze sensitieve dieren.

Contact

Interesse? Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden en tarieven te bespreken!